Begin of page section:
Page sections:

  • Go to contents (Accesskey 1)
  • Go to position marker (Accesskey 2)
  • Go to main navigation (Accesskey 3)
  • Go to sub navigation (Accesskey 4)
  • Go to additional information (Accesskey 5)
  • Go to page settings (user/language) (Accesskey 8)
  • Go to search (Accesskey 9)

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
Page settings:

English en
Deutsch de
Search
Login

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
Search:

Search for details about Uni Graz
Close

End of this page section. Go to overview of page sections


Search

Begin of page section:
Main navigation:

Page navigation:

  • University

    University
    • About the University
    • Organisation
    • Faculties
    • Library
    • Working at University of Graz
    • Campus
    Developing solutions for the world of tomorrow - that is our mission. Our students and our researchers take on the great challenges of society and carry the knowledge out.
  • Research Profile

    Research Profile
    • Our Expertise
    • Research Questions
    • Research Portal
    • Promoting Research
    • Research Transfer
    • Ethics in Research
    Scientific excellence and the courage to break new ground. Research at the University of Graz creates the foundations for making the future worth living.
  • Studies

    Studies
    • Prospective Students
    • Students
  • Community

    Community
    • International
    • Location
    • Research and Business
    • Alumni
    The University of Graz is a hub for international research and brings together scientists and business experts. Moreover, it fosters the exchange and cooperation in study and teaching.
  • Spotlight
Topics
  • Our digital Advent calendar
  • Sustainable University
  • Researchers answer
  • Work for us
Close menu

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
You are here:

University of Graz News Sprache als Trumpf

End of this page section. Go to overview of page sections

Tuesday, 27 April 2021

Sprache als Trumpf

Es muss nicht Deutsch sein: Kinder sollten in der Schule ermutigt werden, die Muttersprache oder andere erlernte Sprachen zu verwenden. Das fördert den Erfolg. Foto: Pexels/Max Fischer

Es muss nicht Deutsch sein: Kinder sollten in der Schule ermutigt werden, die Muttersprache oder andere erlernte Sprachen zu verwenden. Das fördert den Erfolg. Foto: Pexels/Max Fischer

Uni-Graz-Studie zeigt, wie Kinder mit Migrationshintergrund in der Schule punkten können

Mehrsprachigkeit gilt generell als karrierefördernd und daher als erstrebenswertes Ziel. Das sehen auch österreichische AHS- und MittelschullehrerInnen so, die für ein Forschungsprojekt der Uni Graz, geleitet von Elizabeth Erling, befragt wurden. „Geht es allerdings um die Förderung von Kindern mit nicht-deutscher Muttersprache im Unterricht, ändert sich diese Einstellung bei vielen grundlegend“, berichtet Anouschka Foltz, Co-Autorin der Studie am Institut für Anglistik.
Besonders in Mittelschulen wird Mehrsprachigkeit als Hemmschuh für den Lernerfolg gesehen – mit gravierenden Konsequenzen. „Traut man den betroffenen SchülerInnen zu wenig zu, sind sie demotiviert und erreichen tatsächlich nicht so viel wie andere“, kritisiert die Linguistin. Ihre Untersuchungen haben zudem gezeigt, wie wenig Mehrsprachigkeit als Ressource in Schulen genutzt wird. Werden Kinder ermutigt, ihr gesamtes sprachliches Repertoire zu verwenden, stärkt das ihr Wohlbefinden und ihr Selbstvertrauen. Damit gelingt es ihnen auch, den Lernstoff leichter aufzunehmen. „Ohne eine Sprache als Basis scheitern SchülerInnen. Diese Sprache muss aber keineswegs Deutsch sein“, betont Foltz. Gemeinsam mit ihren an den Universitäten Graz und Wien tätigen KollegInnen Elizabeth Erling, Sandra Radinger und Melanie Wiener fordert sie ein rasches Umdenken. In den Lehrplänen sei die Förderung des Sprachbewusstseins längst verankert, in der Praxis werde sie aber kaum berücksichtigt. „Die Kinder – und natürlich auch die PädagogInnen – sollen erkennen, dass Mehrsprachigkeit etwas Positives ist, das ihnen in der Schule und darüber hinaus nützt“, plädiert die Wissenschafterin.

Die Ergebnisse der Studie samt Empfehlungen für LehrerInnen wurden in zwei Fachjournalen veröffentlicht:

Elizabeth J. Erling, Sandra Radinger, Anouschka Foltz: Understanding low outcomes in English language education in Austrian middle schools: the role of teachers’ beliefs and practices, Journal of Multilingual and Multicultural Development

Elizabeth J. Erling, Anouschka Foltz, Melanie Wiener: Differences in English teachers’ beliefs and practices and inequity in Austrian English language education: could plurilingual pedagogies help close the gap?, International Journal of Multilingualism

Blog-Beitrag von Elizabeth Erling zum Thema:
Mehrsprachigkeit – Das Stiefkind an Österreichs Schulen

created by Dagmar Eklaude

Related news

Preserving knowledge: Book sponsorship success story cracks the 100,000 euro mark

The special collections of Graz University Library comprise around 300,000 valuable objects from 25 centuries: Papyri, manuscripts, incunabula, maps and printed books. The sensational find from 2023 is also kept here: the Graz Mummy Book, the world's oldest known book fragment in codex form.

Semester abroad without barriers: University of Graz wins award for promoting inclusion

The University of Graz has been awarded the Internationalization Award for its new inclusion initiative. Students with fewer opportunities now also receive financial support for their semester abroad outside Europe.

Fair distribution: Researchers determine just greenhouse gas budgets for all EU regions

Ten years ago, on 12 December 2015, the Paris Climate Agreement was signed at the UN Climate Conference. In order to limit global warming to well below two degrees, only a certain amount of CO2 may be emitted worldwide. While the focus was originally on national emission targets, more than 200 subnational regions and almost 300 cities have now adopted their own targets. But how many emissions are they fairly entitled to? Researchers at the University of Graz have now developed transparent criteria for fair distribution at the subnational level for the first time and determined corresponding greenhouse gas budgets for all European regions. The paper was published today in the scientific journal Nature Communications.

Chemical Christmas show at the University of Graz: An explosive evening at the Schauspielh

At the beginning of December, the University of Graz transformed the theater into a laboratory: as part of “Chemical Life,” teacher training students staged a chemical Christmas show for Styrian school classes—complete with ethanol rockets, nitrogen snow, and glowing effects. An evening designed to inspire interest in studying chemistry.

Begin of page section:
Additional information:

University of Graz
Universitaetsplatz 3
8010 Graz
Austria
  • Contact
  • Web Editors
  • Moodle
  • UNIGRAZonline
  • Imprint
  • Data Protection Declaration
  • Accessibility Declaration
Weatherstation
Uni Graz

End of this page section. Go to overview of page sections

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:

End of this page section. Go to overview of page sections