Begin of page section:
Page sections:

  • Go to contents (Accesskey 1)
  • Go to position marker (Accesskey 2)
  • Go to main navigation (Accesskey 3)
  • Go to sub navigation (Accesskey 4)
  • Go to additional information (Accesskey 5)
  • Go to page settings (user/language) (Accesskey 8)
  • Go to search (Accesskey 9)

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
Page settings:

English en
Deutsch de
Search
Login

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
Search:

Search for details about Uni Graz
Close

End of this page section. Go to overview of page sections


Search

Begin of page section:
Main navigation:

Page navigation:

  • University

    University
    • About the University
    • Organisation
    • Faculties
    • Library
    • Working at University of Graz
    • Campus
    Developing solutions for the world of tomorrow - that is our mission. Our students and our researchers take on the great challenges of society and carry the knowledge out.
  • Research Profile

    Research Profile
    • Our Expertise
    • Research Questions
    • Research Portal
    • Promoting Research
    • Research Transfer
    • Ethics in Research
    Scientific excellence and the courage to break new ground. Research at the University of Graz creates the foundations for making the future worth living.
  • Studies

    Studies
    • Prospective Students
    • Students
  • Community

    Community
    • International
    • Location
    • Research and Business
    • Alumni
    The University of Graz is a hub for international research and brings together scientists and business experts. Moreover, it fosters the exchange and cooperation in study and teaching.
  • Spotlight
Topics
  • Our digital Advent calendar
  • Sustainable University
  • Researchers answer
  • Work for us
Close menu

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
You are here:

University of Graz News Lernen RAUM geben

End of this page section. Go to overview of page sections

Tuesday, 16 December 2014

Lernen RAUM geben

Jürgen van Buer eröffnet mit seiner Fotoausstellung eine künstlerische Perspektive auf universitäre Lernräume.

Jürgen van Buer eröffnet mit seiner Fotoausstellung eine künstlerische Perspektive auf universitäre Lernräume.

V.l.: Georg Tafner, Jürgen van Buer, Christoph Hinterreitner, Michaela Stock, Vizerektor Peter Scherrer, Dekan Thomas Foscht

V.l.: Georg Tafner, Jürgen van Buer, Christoph Hinterreitner, Michaela Stock, Vizerektor Peter Scherrer, Dekan Thomas Foscht

Alois Kernbauer mit dem neuen Bildband über die Gründungsurkunde der Universität Graz

Alois Kernbauer mit dem neuen Bildband über die Gründungsurkunde der Universität Graz

Fachtagung, Fotoausstellung und Buchpräsentation

Der Forschungsschwerpunkt „Lernen – Bildung – Wissen“ veranstaltete am 15. Dezember 2014 im RESOWI-Zentrum die Fachtagung „Lernen RAUM geben“, begleitet von einer Fotoausstellung zum Thema. „Für Lernen müssen wir Raum schaffen, Lernraum geben“, betont Univ.-Prof. Dr. Michaela Stock, Organisatorin der Veranstaltung. „Die Wertschätzung gegenüber Forschung und Lehre spiegelt sich auch in den Räumen wider, die man ihnen gibt“, so die Wirtschaftspädagogin, die gemeinsam mit Ao.Univ.-Prof. Dr. Wolfgang Weirer vom Institut für Katechetik und Religionspädagogik Sprecherin des genannten Forschungsschwerpunkts ist.

Auf den Zusammenhang zwischen Raum und Denken verwies Vizerektor Peter Scherrer in seinen Eröffnungsworten: „Raum darf nicht als starr, sondern muss als dehnbar verstanden werden, um eigenständiges Denken zu ermöglichen.“ Dekan Thomas Foscht begrüßte, dass die Fotoausstellung von Jürgen van Buer, die unter anderem Bilder von der Uni Graz zeigt, eine neue, künstlerische Perspektive auf bekannte Räume eröffnet.

Die Ausstellung „Universitäre Lernräume - professoriale Lehrgestelle und studentisches Lebensgefühl“ ist bis Ende Jänner 2015 im RESOWI-Zentrum, Bauteil C/EG zu sehen. Die Fotografien können käuflich erworben werden. Kontakt: Martina Rück, Institut für Wirtschaftspädagogik, RESOWI-Zentrum, Bauteil G, 1 Stock, Tel.: 0316/380-3531, E-Mail: wipaed(at)uni-graz.at

Der Erlös geht an gemeinnützige Institutionen im Rahmen des Projekts „Service-Learning“.

 

Als Vortragende der Tagung konnten Dr. Georg Tafner vom Institut für Wirtschaftspädagogik der Karl-Franzens-Universität, Architekt DI Christoph Hinterreitner von SOLID architecture und Prof. Dr. Jürgen van Buer von der Humboldt-Universität zu Berlin gewonnen werden.

 

Buchpräsentation 

Einen historischen Einblick in die Lernräume an Universitäten seit dem Mittelalter gab Ao.Univ.-Prof. Dr. Alois Kernbauer, Leiter des Universitätsarchivs der Uni Graz, im Rahmen der Präsentation des neuen Bildbandes zur Gründungsurkunde der Karl-Franzens-Universität Graz. Das reich illustrierte Buch beinhaltet neben erklärenden Informationen zur Gründungsurkunde und der Transkription des handschriftlichen lateinischen Textes eine kommentierte deutsche sowie eine englische Übersetzung. Hinzu kommen die Inhalte der Bestätigungen von Kaiser und Papst samt deutscher Übersetzung und Kommentar sowie eine Zusammenfassung der wesentlichen Bestimmungen der Gründungsurkunde, übertragen in die Sprachen der sechs gesetzlich anerkannten Volksgruppen in Österreich. Ein Nachdruck der Gründungsurkunde in Originalgröße ist dem Buch beigelegt. Zusätzlich erklärt der Band in Bild und Text die Insignien der Universität Graz – Szepter und Ketten, die zum Teil auch heute noch bei feierlichen Zeremonien, wie etwa Sponsionen und Promotionen, in Verwendung sind. Interessante historische Einsichten, unter anderem zum Verhältnis von Universität und Stadt Graz, runden das Buch ab.

 

Walter Höflechner, Alois Kernbauer, Gernot Krapinger:
Gründungsurkunde und Insignien der Karl-Franzens-Universität Graz

Graz, Universitätsverlag 2014
Erhältlich im Buchhandel, Preis € 29,90

>> mehr Informationen

created by Gudrun Pichler

Related news

Chemical Christmas show at the University of Graz: An explosive evening at the Schauspielh

At the beginning of December, the University of Graz transformed the theater into a laboratory: as part of “Chemical Life,” teacher training students staged a chemical Christmas show for Styrian school classes—complete with ethanol rockets, nitrogen snow, and glowing effects. An evening designed to inspire interest in studying chemistry.

Train by train: Koralm railway accelerates exchange between the Universities

Lectures at the University of Klagenfurt in the morning, seminars at the University of Graz in the afternoon: Austria's longest tunnel and a journey time of around 45 minutes make it easy. The Koralm railway increases the speed of networking between the two university locations. The collaboration builds on existing cooperation - for example in the areas of teacher training, Slavic studies and as employers, the universities are well coordinated.

On the trail of the Big Bang: University of Graz receives 1.5 million euros for doctoral programmes

The Austrian Science Fund FWF has selected the Doctoral Programme in Theoretical Particle Physics at the University of Graz for funding from the Doc.funds. Six young scientists will be funded for 3.5 years. They will gain fundamentally new insights into the origins of the world.

From trans women and knee prostheses: sports science prizes awarded

Walking better with a prosthesis, successfully getting rid of excess weight, training more effectively, more fairness for trans people in sport: these were the topics addressed by the students at the University of Graz who were awarded the sports science prizes for their Master's theses on 3 December 2025.

Begin of page section:
Additional information:

University of Graz
Universitaetsplatz 3
8010 Graz
Austria
  • Contact
  • Web Editors
  • Moodle
  • UNIGRAZonline
  • Imprint
  • Data Protection Declaration
  • Accessibility Declaration
Weatherstation
Uni Graz

End of this page section. Go to overview of page sections

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:

End of this page section. Go to overview of page sections