Begin of page section:
Page sections:

  • Go to contents (Accesskey 1)
  • Go to position marker (Accesskey 2)
  • Go to main navigation (Accesskey 3)
  • Go to sub navigation (Accesskey 4)
  • Go to additional information (Accesskey 5)
  • Go to page settings (user/language) (Accesskey 8)
  • Go to search (Accesskey 9)

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
Page settings:

English en
Deutsch de
Search
Login

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
Search:

Search for details about Uni Graz
Close

End of this page section. Go to overview of page sections


Search

Begin of page section:
Main navigation:

Page navigation:

  • University

    University
    • About the University
    • Organisation
    • Faculties
    • Library
    • Working at University of Graz
    • Campus
    Developing solutions for the world of tomorrow - that is our mission. Our students and our researchers take on the great challenges of society and carry the knowledge out.
  • Research Profile

    Research Profile
    • Our Expertise
    • Research Questions
    • Research Portal
    • Promoting Research
    • Research Transfer
    • Ethics in Research
    Scientific excellence and the courage to break new ground. Research at the University of Graz creates the foundations for making the future worth living.
  • Studies

    Studies
    • Prospective Students
    • Students
  • Community

    Community
    • International
    • Location
    • Research and Business
    • Alumni
    The University of Graz is a hub for international research and brings together scientists and business experts. Moreover, it fosters the exchange and cooperation in study and teaching.
  • Spotlight
Topics
  • Our digital Advent calendar
  • Sustainable University
  • Researchers answer
  • Work for us
Close menu

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
You are here:

University of Graz News Bildungsdebatte

End of this page section. Go to overview of page sections

Thursday, 15 May 2014

Bildungsdebatte

Podiumsgäste: Polaschek, Ponsold, Meixner und Glattauer (v.l.)

Podiumsgäste: Polaschek, Ponsold, Meixner und Glattauer (v.l.)

Moderator Withalm führte durch die Diskussion

Moderator Withalm führte durch die Diskussion

Das Publikum beteiligte sich rege an der brisanten Debatte

Das Publikum beteiligte sich rege an der brisanten Debatte

Knapp 300 BesucherInnen bei Podiumsdiskussion über Traumberuf oder Albtraum LehrerIn

Der LehrerInnen-Beruf ist in der aktuellen Bildungsdebatte in Österreich ein heißes Eisen – dementsprechend groß war das Interesse bei der Podiums- und Publikumsdiskussion „Klassenkampf. LehrerIn sein – Traumberuf oder Albtraum“ am 14. Mai 2014. Knapp 300 BesucherInnen kamen in die Aula der Uni Graz.

Unter der Moderation von Gregor Withalm diskutierten prominente sowie fachkundige Podiumsgäste: Niki Glattauer, Lehrer, Buchautor, Kolumnist im Kurier und Gastkommentator für den Standard; Elisabeth Meixner, Amtsführende Präsidentin des Landesschulrats für Steiermark; Martin Polaschek, Vizerektor für Studium und Lehre an der Karl-Franzens-Universität Graz und Mitglied der ExpertInnengruppe zur Zukunft der LehrerInnenbildung, sowie Eva Ponsold, Direktorin des Wirtschaftskundlichen BRG Graz.

„Das Engagement der LehrerInnen ist überbordend, die mediale Berichterstattung hingegen oft negativ“, konstatierte Direktorin Ponsold. Auch die Grundhaltung der Eltern werde zunehmend fordernder.
Autor und Lehrer Glattauer brach eine Lanze für die PädagogInnen: „Der Eindruck, dass die LehrerInnen reformresistent sind, stimmt nicht, aber sie stehen mit dem Rücken zur Wand, weil nur kosmetische Reförmchen seitens der Politik erfolgen. Die Feinde sind nicht die Schüler, nicht die Eltern, sondern ist das System.“
Vizerektor Polaschek ortete eine große gesellschaftliche Relevanz des Themas, allerdings mit einem Nachteil: „Österreich hat acht Millionen Fußball Nationaltrainer und acht Millionen Unterrichtsminister.“ Er stellte das österreichweite Pilotprojekt im Rahmen der PädagogInnenbildung Neu vor: „Ziel von Universitäten und Pädagogischen Hochschulen ist es, ein gemeinsames Angebot für gesamte Sekundarstufe zu entwickeln und damit die besten Ausbildungsschienen aus jeweils beiden Bereichen zu vereinen.“
Landessschulratspräsidentin Meixner unterstrich das gute Klima in der Steiermark, wobei sich der Landessschulrat als pädagogisch-administratives Kompetenzzentrum positioniere. „Lehrerin zu sein ist ein Traumberuf, die Bedingungen sind manchmal albtraumhaft“, forderte Ponsold mehr Schulautonomie.


Die Podiumsdiskussion war eine Veranstaltung der 7. fakultät, des Zentrums für Gesellschaft, Wissen und Kommunikation, und wurde von der Bank Austria unterstützt.

created by Andreas Schweiger

Related news

Semester abroad without barriers: University of Graz wins award for promoting inclusion

The University of Graz has been awarded the Internationalization Award for its new inclusion initiative. Students with fewer opportunities now also receive financial support for their semester abroad outside Europe.

Fair distribution: Researchers determine just greenhouse gas budgets for all EU regions

Ten years ago, on 12 December 2015, the Paris Climate Agreement was signed at the UN Climate Conference. In order to limit global warming to well below two degrees, only a certain amount of CO2 may be emitted worldwide. While the focus was originally on national emission targets, more than 200 subnational regions and almost 300 cities have now adopted their own targets. But how many emissions are they fairly entitled to? Researchers at the University of Graz have now developed transparent criteria for fair distribution at the subnational level for the first time and determined corresponding greenhouse gas budgets for all European regions. The paper was published today in the scientific journal Nature Communications.

Chemical Christmas show at the University of Graz: An explosive evening at the Schauspielh

At the beginning of December, the University of Graz transformed the theater into a laboratory: as part of “Chemical Life,” teacher training students staged a chemical Christmas show for Styrian school classes—complete with ethanol rockets, nitrogen snow, and glowing effects. An evening designed to inspire interest in studying chemistry.

Train by train: Koralm railway accelerates exchange between the Universities

Lectures at the University of Klagenfurt in the morning, seminars at the University of Graz in the afternoon: Austria's longest tunnel and a journey time of around 45 minutes make it easy. The Koralm railway increases the speed of networking between the two university locations. The collaboration builds on existing cooperation - for example in the areas of teacher training, Slavic studies and as employers, the universities are well coordinated.

Begin of page section:
Additional information:

University of Graz
Universitaetsplatz 3
8010 Graz
Austria
  • Contact
  • Web Editors
  • Moodle
  • UNIGRAZonline
  • Imprint
  • Data Protection Declaration
  • Accessibility Declaration
Weatherstation
Uni Graz

End of this page section. Go to overview of page sections

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:

End of this page section. Go to overview of page sections