Begin of page section:
Page sections:

  • Go to contents (Accesskey 1)
  • Go to position marker (Accesskey 2)
  • Go to main navigation (Accesskey 3)
  • Go to sub navigation (Accesskey 4)
  • Go to additional information (Accesskey 5)
  • Go to page settings (user/language) (Accesskey 8)
  • Go to search (Accesskey 9)

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
Page settings:

English en
Deutsch de
Search
Login

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
Search:

Search for details about Uni Graz
Close

End of this page section. Go to overview of page sections


Search

Begin of page section:
Main navigation:

Page navigation:

  • University

    University
    • About the University
    • Organisation
    • Faculties
    • Library
    • Working at University of Graz
    • Campus
    Developing solutions for the world of tomorrow - that is our mission. Our students and our researchers take on the great challenges of society and carry the knowledge out.
  • Research Profile

    Research Profile
    • Our Expertise
    • Research Questions
    • Research Portal
    • Promoting Research
    • Research Transfer
    • Ethics in Research
    Scientific excellence and the courage to break new ground. Research at the University of Graz creates the foundations for making the future worth living.
  • Studies

    Studies
    • Prospective Students
    • Students
  • Community

    Community
    • International
    • Location
    • Research and Business
    • Alumni
    The University of Graz is a hub for international research and brings together scientists and business experts. Moreover, it fosters the exchange and cooperation in study and teaching.
  • Spotlight
Topics
  • Our digital Advent calendar
  • Sustainable University
  • Researchers answer
  • Work for us
Close menu

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
You are here:

University of Graz News Ankommen

End of this page section. Go to overview of page sections

Friday, 08 April 2022

Ankommen

Mädchen in Schulklasse Foto: Olia Danilevich - Pexels

Kinder haben zwar große Selbstheilungskräfte, abhängig vom Alter brauchen sie dennoch eine Möglichkeit, das Erlebte zu bearbeiten, so Erziehungswissenschafter Egger. Foto: Olia Danilevich - Pexels

Wie finden junge Geflüchtete ihren Platz in der Schule? Erziehungswissenschafter Rudolf Egger zählt die Erfolgsfaktoren auf

Mehr als 5000 junge UkrainerInnen wurden mittlerweile an Österreichs Schulen aufgenommen. Doch was braucht es, damit die geflüchteten Kinder und Jugendlichen tatsächlich im heimischen Bildungssystem ankommen? Erziehungswissenschafter Rudolf Egger nennt Faktoren, die für eine gelungene Eingliederung ausschlaggebend sind:

Eltern freispielen
Eine Fluchterfahrung löst enormes Schutzverhalten der Eltern aus. Aus diesem Kokon müssen sich Eltern und Kinder wieder langsam lösen, dafür brauchen sie einen sicheren Raum. Das heißt, wir müssen die Mütter in die Gesellschaft, die Jungen ins Bildungssystem einbinden. Kindergarten und Schule sind verlässliche Orte der Sozialisation.

Arme aufmachen
Kinder haben zwar große Selbstheilungskräfte, abhängig vom Alter brauchen sie dennoch eine Möglichkeit, das Erlebte zu bearbeiten. Vor allem im Erzählen liegt eine unvorstellbare Kraft. Zeichnen und Spielen können ebenfalls Ventile sein – oder wenn es gebraucht wird, auch Schweigen oder psychotherapeutische Unterstützung.

Muttersprache berücksichtigen
Integration passiert über Sprache. Deutschkurse ja, doch auch die Sprache, die sie mitbringen, sollen sie nicht verleugnen müssen. Es gibt genügend qualifizierte Geflüchtete, die als BetreuungslehrerInnen den deutschsprachigen Unterricht begleiten können.

Auf die richtige Dosis achten
Wir müssen darauf schauen, wie viel unser Schulsystem verträgt. Das bedeutet, sowohl die Geflüchteten als auch jene im regulären Unterricht sozial und emotional nicht zu überfordern. Zudem müssen wir die ländliche Region im Auge behalten, damit sich nicht alles in den Städten konzentriert. Im ländlichen Raum wird Integration oft intensiv und gewinnbringend gelebt.

Raum schaffen
Wichtig ist es, soziale Begegnungsflächen in den Bildungseinrichtungen zu schaffen, wie zum Beispiel die gemeinsame Jause oder andere Begegnungsräume, die nicht so sehr an Noten interessiert sind. Der Nachmittagsunterricht ist dafür sicher besser ausgerichtet. Neben der Schule findet Integration aber vor allem am Wohnort statt. Große Quartiere in Hallen bieten zwar Schutz, sind gleichzeitig Zeichen einer Ausnahmesituation. Daher müssen wir die individuellen Bedürfnisse berücksichtigen.  

Wissenschaft stärken
Flucht und Integration werden in der Bildungswissenschaft derzeit kaum umfassend behandelt. Es braucht nicht nur Konzepte, sondern ForscherInnen müssen stärker in die Gemeinden und Regionen schauen, um zu begreifen, was Menschen hier brauchen.

created by Andreas Schweiger

Related news

Semester abroad without barriers: University of Graz wins award for promoting inclusion

The University of Graz has been awarded the Internationalization Award for its new inclusion initiative. Students with fewer opportunities now also receive financial support for their semester abroad outside Europe.

Fair distribution: Researchers determine just greenhouse gas budgets for all EU regions

Ten years ago, on 12 December 2015, the Paris Climate Agreement was signed at the UN Climate Conference. In order to limit global warming to well below two degrees, only a certain amount of CO2 may be emitted worldwide. While the focus was originally on national emission targets, more than 200 subnational regions and almost 300 cities have now adopted their own targets. But how many emissions are they fairly entitled to? Researchers at the University of Graz have now developed transparent criteria for fair distribution at the subnational level for the first time and determined corresponding greenhouse gas budgets for all European regions. The paper was published today in the scientific journal Nature Communications.

Chemical Christmas show at the University of Graz: An explosive evening at the Schauspielh

At the beginning of December, the University of Graz transformed the theater into a laboratory: as part of “Chemical Life,” teacher training students staged a chemical Christmas show for Styrian school classes—complete with ethanol rockets, nitrogen snow, and glowing effects. An evening designed to inspire interest in studying chemistry.

Train by train: Koralm railway accelerates exchange between the Universities

Lectures at the University of Klagenfurt in the morning, seminars at the University of Graz in the afternoon: Austria's longest tunnel and a journey time of around 45 minutes make it easy. The Koralm railway increases the speed of networking between the two university locations. The collaboration builds on existing cooperation - for example in the areas of teacher training, Slavic studies and as employers, the universities are well coordinated.

Begin of page section:
Additional information:

University of Graz
Universitaetsplatz 3
8010 Graz
Austria
  • Contact
  • Web Editors
  • Moodle
  • UNIGRAZonline
  • Imprint
  • Data Protection Declaration
  • Accessibility Declaration
Weatherstation
Uni Graz

End of this page section. Go to overview of page sections

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:

End of this page section. Go to overview of page sections