Begin of page section:
Page sections:

  • Go to contents (Accesskey 1)
  • Go to position marker (Accesskey 2)
  • Go to main navigation (Accesskey 3)
  • Go to sub navigation (Accesskey 4)
  • Go to additional information (Accesskey 5)
  • Go to page settings (user/language) (Accesskey 8)
  • Go to search (Accesskey 9)

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
Page settings:

English en
Deutsch de
Search
Login

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
Search:

Search for details about Uni Graz
Close

End of this page section. Go to overview of page sections


Search

Begin of page section:
Main navigation:

Page navigation:

  • University

    University
    • About the University
    • Organisation
    • Faculties
    • Library
    • Working at University of Graz
    • Campus
    Developing solutions for the world of tomorrow - that is our mission. Our students and our researchers take on the great challenges of society and carry the knowledge out.
  • Research Profile

    Research Profile
    • Our Expertise
    • Research Questions
    • Research Portal
    • Promoting Research
    • Research Transfer
    • Ethics in Research
    Scientific excellence and the courage to break new ground. Research at the University of Graz creates the foundations for making the future worth living.
  • Studies

    Studies
    • Prospective Students
    • Students
  • Community

    Community
    • International
    • Location
    • Research and Business
    • Alumni
    The University of Graz is a hub for international research and brings together scientists and business experts. Moreover, it fosters the exchange and cooperation in study and teaching.
  • Spotlight
Topics
  • Our digital Advent calendar
  • Sustainable University
  • Researchers answer
  • Work for us
Close menu

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
You are here:

University of Graz News Wie wird der Mensch zum Zahlengenie?

End of this page section. Go to overview of page sections

Monday, 25 March 2019

Wie wird der Mensch zum Zahlengenie?

Das Verarbeiten mathematischer Prozesse wird im Gehirn sichtbar. Der Grazer Psychologe erforscht wie man diese Verbindungen stimulieren kann, um zum Beispiel den Lernerfolg zu verbessern. Foto: pixabay.com

Das Verarbeiten mathematischer Prozesse wird im Gehirn sichtbar. Der Grazer Psychologe erforscht wie man diese Verbindungen stimulieren kann, um zum Beispiel den Lernerfolg zu verbessern. Foto: pixabay.com

Was tut sich im Gehirn, wenn der Mensch mathematisiert? Roland Grabner versucht das zu verstehen

Begabungsunterschiede und Lernprozesse besser verstehen: Das ist das Forschungsgebiet des Neuropsychologen Roland Grabner. Er betrachtet mit seinem Team das Mathematiklernen aus unterschiedlichen Blickwinkeln. Von der frühen mathematischen Entwicklung über das Verstehen von Arithmetik bis hin zur mathematischen Hochbegabung. Fragestellungen dabei sind etwa, wie Lernen im Gehirn abläuft und was die neuronalen Prozesse dabei sind. Wenn die ForscherInnen diese Prozesse besser verstehen, kann die Entwicklung mathematischer Kompetenzen zielgerichteter unterstützt werden.

Es konnte in Studien gezeigt werden, dass sich mathematisch unterschiedlich begabte Personen in der Aktivität bestimmter Gehirnregionen unterscheiden und dass diese Regionen auch eine wichtige Rolle beim Erwerb und der Anwendung mathematischen Wissens spielen. Darüber hinaus liegen erste Ergebnisse vor, dass durch nicht-invasive, also von außen einwirkende elektrische Stimulation dieser Gehirnregionen der individuelle Lernerfolg gerade in der Mathematik verbessert werden kann.

Hier geht es zur Sedcard

created by Konstantin Tzivanopoulos

Related news

Semester abroad without barriers: University of Graz wins award for promoting inclusion

The University of Graz has been awarded the Internationalization Award for its new inclusion initiative. Students with fewer opportunities now also receive financial support for their semester abroad outside Europe.

Fair distribution: Researchers determine just greenhouse gas budgets for all EU regions

Ten years ago, on 12 December 2015, the Paris Climate Agreement was signed at the UN Climate Conference. In order to limit global warming to well below two degrees, only a certain amount of CO2 may be emitted worldwide. While the focus was originally on national emission targets, more than 200 subnational regions and almost 300 cities have now adopted their own targets. But how many emissions are they fairly entitled to? Researchers at the University of Graz have now developed transparent criteria for fair distribution at the subnational level for the first time and determined corresponding greenhouse gas budgets for all European regions. The paper was published today in the scientific journal Nature Communications.

Chemical Christmas show at the University of Graz: An explosive evening at the Schauspielh

At the beginning of December, the University of Graz transformed the theater into a laboratory: as part of “Chemical Life,” teacher training students staged a chemical Christmas show for Styrian school classes—complete with ethanol rockets, nitrogen snow, and glowing effects. An evening designed to inspire interest in studying chemistry.

Das Genie in uns

Was macht eine Persönlichkeit aus und was ist für die (Aus-)Bildung dieser notwendig? Fähigkeiten und Begabungen können im Schulalter gefördert und trainiert werden, sagen Aljoscha Neubauer und Roland Grabner. Die Psychologen wünschen sich ein Umdenken der Politik und mehr Initiativen zur Förderung von Talenten bei jungen Menschen.

Begin of page section:
Additional information:

University of Graz
Universitaetsplatz 3
8010 Graz
Austria
  • Contact
  • Web Editors
  • Moodle
  • UNIGRAZonline
  • Imprint
  • Data Protection Declaration
  • Accessibility Declaration
Weatherstation
Uni Graz

End of this page section. Go to overview of page sections

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:

End of this page section. Go to overview of page sections