Begin of page section:
Page sections:

  • Go to contents (Accesskey 1)
  • Go to position marker (Accesskey 2)
  • Go to main navigation (Accesskey 3)
  • Go to sub navigation (Accesskey 4)
  • Go to additional information (Accesskey 5)
  • Go to page settings (user/language) (Accesskey 8)
  • Go to search (Accesskey 9)

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
Page settings:

English en
Deutsch de
Search
Login

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
Search:

Search for details about Uni Graz
Close

End of this page section. Go to overview of page sections


Search

Begin of page section:
Main navigation:

Page navigation:

  • University

    University
    • About the University
    • Organisation
    • Faculties
    • Library
    • Working at University of Graz
    • Campus
    Developing solutions for the world of tomorrow - that is our mission. Our students and our researchers take on the great challenges of society and carry the knowledge out.
  • Research Profile

    Research Profile
    • Our Expertise
    • Research Questions
    • Research Portal
    • Promoting Research
    • Research Transfer
    • Ethics in Research
    Scientific excellence and the courage to break new ground. Research at the University of Graz creates the foundations for making the future worth living.
  • Studies

    Studies
    • Prospective Students
    • Students
  • Community

    Community
    • International
    • Location
    • Research and Business
    • Alumni
    The University of Graz is a hub for international research and brings together scientists and business experts. Moreover, it fosters the exchange and cooperation in study and teaching.
  • Spotlight
Topics
  • Our digital Advent calendar
  • Sustainable University
  • Researchers answer
  • Work for us
Close menu

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
You are here:

University of Graz News Werbung, Wirtschaft und Ware

End of this page section. Go to overview of page sections

Wednesday, 13 January 2016

Werbung, Wirtschaft und Ware

Foscht, Tschakert, Pildner-Steinburg und Straka (v.l.) diskutierten die Verknüpfung von Sport und Wirtschaft. Foto: Uni Graz/Schweiger

Foscht, Tschakert, Pildner-Steinburg und Straka (v.l.) diskutierten die Verknüpfung von Sport und Wirtschaft. Foto: Uni Graz/Schweiger

Event-Manager Straka, IV-Präsident Pildner-Steinburg und Marketing-Professor Foscht über die ökonomische Rolle von Sport

Das Firmenlogo auf dem Renndress. OlympiasiegerInnen als WerbeträgerInnen. Sport und Wirtschaft bilden immmer öfter eine Symbiose: Die Uni-Graz-Reihe „Der Bewegte Körper“ – in Kooperation mit dem „Marketing Club Graz“ und den „Grazer Wirtschaftsgesprächen“ – befasste sich am 12. Jänner 2016 mit den ökonomischen Dimensionen des Sports. Auf dem Podium diskutierten unter der Moderation des Sportwissenschafters Ass.-Prof. Dr. Gerhard Tschakert prominente und fachkundige Gäste.

Mag. Herwig Straka, Veranstalter mehrerer nationaler und internationaler Großevents, begann seine Laufbahn in den 1990er-Jahren mit dem Klassiker „Tennis am Dach“: „Eine ideale Verknüpfung von Sport und Wirtschaft.“ Es sei heute ungleich schwieriger, Sponsoringgelder aufzutreiben, so Straka, der sich daher mit seiner Agentur verstärkt international positioniert. Er verortete zudem einen Trend zu Massenevents, wie Marathon, Dolomiten-Mann und Iron-Man: „Hier tragen die TeilnehmerInnen mit ihrem Beitrag zur Finanzierung bei.“

Univ.-Prof. Dr. Thomas Foscht, Marketing-Forscher und Dekan der Sozial- und Wirtschaftswissenschaftlichen Fakultät der Uni Graz, belegte die ökonomische Rolle des Sport: „Der Sektor leistet eine Wertschöpfung in der Höhe von vier Prozent.“ Auch Sportbekleidung spiele eine verstärkte Rolle: „Wir wissen, dass sich Personen, die Sportmarken tragen, auch fitter fühlen.“ Einen wesentlichen Faktor stelle der Image-Transport dar. „Vor allem Product-Placement wird nicht als klassische Werbung wahrgenommen und kommt dadurch besser an“, so Forscht.

Mag. Jochen Pildner-Steinburg, Präsident der Industriellenvereinigung Steiermark, sponsert unter anderem den Eishockey-Club „Graz 99-ers“, zerstreute Illusionen, mit einem Sportverein Geld zu verdienen. Sein Motiv für die Förderung erklärte er so: „Investitionen in Sport sind auch ein soziales Projekt. Wir bilden zurzeit im Club etwa 300 Jugendliche aus.“ Zudem werde der gesundheitliche Aspekt von Bewegung volkswirtschaftlich gesehen nach wie vor stark vernachlässigt: „Da ist noch viel zu machen.“

Die Podiumsdiskussion war Teil des „Bewegten Körper“, eine Reihe der 7. fakultät – Zentrum für Gesellschaft, Wissen und Kommunikation der Uni Graz, und wurde in Kooperation mit dem „Marketing Club Graz“ und den „Grazer Wirtschaftsgesprächen“ durchgeführt.

created by Andreas Schweiger

Related news

Semester abroad without barriers: University of Graz wins award for promoting inclusion

The University of Graz has been awarded the Internationalization Award for its new inclusion initiative. Students with fewer opportunities now also receive financial support for their semester abroad outside Europe.

Fair distribution: Researchers determine just greenhouse gas budgets for all EU regions

Ten years ago, on 12 December 2015, the Paris Climate Agreement was signed at the UN Climate Conference. In order to limit global warming to well below two degrees, only a certain amount of CO2 may be emitted worldwide. While the focus was originally on national emission targets, more than 200 subnational regions and almost 300 cities have now adopted their own targets. But how many emissions are they fairly entitled to? Researchers at the University of Graz have now developed transparent criteria for fair distribution at the subnational level for the first time and determined corresponding greenhouse gas budgets for all European regions. The paper was published today in the scientific journal Nature Communications.

Chemical Christmas show at the University of Graz: An explosive evening at the Schauspielh

At the beginning of December, the University of Graz transformed the theater into a laboratory: as part of “Chemical Life,” teacher training students staged a chemical Christmas show for Styrian school classes—complete with ethanol rockets, nitrogen snow, and glowing effects. An evening designed to inspire interest in studying chemistry.

Train by train: Koralm railway accelerates exchange between the Universities

Lectures at the University of Klagenfurt in the morning, seminars at the University of Graz in the afternoon: Austria's longest tunnel and a journey time of around 45 minutes make it easy. The Koralm railway increases the speed of networking between the two university locations. The collaboration builds on existing cooperation - for example in the areas of teacher training, Slavic studies and as employers, the universities are well coordinated.

Begin of page section:
Additional information:

University of Graz
Universitaetsplatz 3
8010 Graz
Austria
  • Contact
  • Web Editors
  • Moodle
  • UNIGRAZonline
  • Imprint
  • Data Protection Declaration
  • Accessibility Declaration
Weatherstation
Uni Graz

End of this page section. Go to overview of page sections

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:

End of this page section. Go to overview of page sections