Begin of page section:
Page sections:

  • Go to contents (Accesskey 1)
  • Go to position marker (Accesskey 2)
  • Go to main navigation (Accesskey 3)
  • Go to sub navigation (Accesskey 4)
  • Go to additional information (Accesskey 5)
  • Go to page settings (user/language) (Accesskey 8)
  • Go to search (Accesskey 9)

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
Page settings:

English en
Deutsch de
Search
Login

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
Search:

Search for details about Uni Graz
Close

End of this page section. Go to overview of page sections


Search

Begin of page section:
Main navigation:

Page navigation:

  • University

    University
    • About the University
    • Organisation
    • Faculties
    • Library
    • Working at University of Graz
    • Campus
    Developing solutions for the world of tomorrow - that is our mission. Our students and our researchers take on the great challenges of society and carry the knowledge out.
  • Research Profile

    Research Profile
    • Our Expertise
    • Research Questions
    • Research Portal
    • Promoting Research
    • Research Transfer
    • Ethics in Research
    Scientific excellence and the courage to break new ground. Research at the University of Graz creates the foundations for making the future worth living.
  • Studies

    Studies
    • Prospective Students
    • Students
  • Community

    Community
    • International
    • Location
    • Research and Business
    • Alumni
    The University of Graz is a hub for international research and brings together scientists and business experts. Moreover, it fosters the exchange and cooperation in study and teaching.
  • Spotlight
Topics
  • Our digital Advent calendar
  • Sustainable University
  • Researchers answer
  • Work for us
Close menu

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
You are here:

University of Graz News Tarnkappe

End of this page section. Go to overview of page sections

Wednesday, 29 March 2023

Tarnkappe

Der Chemiker Sigurd Schober beschäftigte sich intensiv mit e-fuels, deren Produktion und Einsatz. Foto: Uni Graz/Tzivanopoulos ©Uni Graz/Tzivanopoulos

Der Chemiker Sigurd Schober beschäftigte sich intensiv mit e-fuels, deren Produktion und Einsatz. Foto: Uni Graz/Tzivanopoulos

e-fuels sind nicht der Weisheit letzter Schluss, ist Chemiker Sigurd Schober überzeugt. Er beäugt die Entwicklung dieser Strömung durchaus kritisch

Alle reden davon: e-fuels. Als Alternative zu Benzin und Diesel sollen diese mit viel Energie erzeugten synthetischen Treibstoffe die politische Lebensdauer von Fahrzeugen mit Verbrennungsmotoren in der Europäischen Union verlängern. So der Plan am Papier. In Wahrheit hat diese Technologie aber einige Schattenseiten, die, bei einer näheren Betrachtung, den Gegenspieler e-Mobilität klar ins bessere Licht rücken. Der Grazer Chemiker Sigurd Schober beschäftigte sich lang mit der Entwicklung von alternativen Kraftstoffen, sein vorsichtiges Urteil: „Für Schifffahrt und Flugverkehr sind e-fuels in Kombination mit anderen zum Teil schon verfügbaren alternativen Energieträgern durchaus sinnvoll, überall werden sie sich nicht durchsetzen können.“

Was unterscheidet e-fuels von fossilen Kraftstoffen?
Diese Art von Kraftstoffen werden nicht aus fossilen Quellen, wie zum Beispiel Erdöl, gewonnen, sondern – wie der Name schon sagt – mit viel Energieaufwand „künstlich“ erzeugt. Dazu wird Wasserstoff aus Wasser gewonnen und mit CO2 zu Kohlenwasserstoffen synthetisiert – die Grundlage für Treibstoffe. Nur im optimalen Fall sind e-fuels klimaneutral einzustufen, da bei der Produktion genauso viel CO2 verarbeitet wird wie später bei der Verbrennung durch einen Motor wieder ausgeschieden werden. „Das Rechenbeispiel funktioniert aber nur, wenn der Strom für den Herstellungsprozess wirklich grün und wenn man die beim Verbrennungsprozess gebildeten, anderen Schadstoffe ignoriert,“ betont Schober.

Könnten aktuell produzierte Fahrzeuge mit diesem neuen Kraftstoff betankt werden?
Ja. Ein großer Vorteil von e-fuels wäre, dass man die bestehende Infrastruktur für Betankung, Transport und Lagerung problemlos weiterverwenden könnte. Auch nehmen Benzin- oder Dieselmotoren keinen Schaden davon, wenn sie damit betrieben werden. Aber der Wirkungsgrad, also das Verhältnis zwischen der bei der Produktion verwendeten Energie und der Energie, die bei der Verbrennung schlussendlich mechanisch auf die Straße gebracht wird, liegt bei zehn bis 20 Prozent.

Sind sie günstiger als fossile Brennstoffe?
Hier lautet die Antwort: nein! Der Herstellungsprozess für e-fuels ist nach heutigen Standards so aufwendig, dass sich der Preis für einen Liter eher in Richtung zweistelligen Europreis bewegen wird. Wobei: Die Technologie ist prinzipiell entwickelt, jetzt geht es noch darum, die Abläufe zu optimieren.

Wo macht der Einsatz von e-fuels wirklich Sinn?
In allen Bereichen des Transportes auf längere Strecken wird sich die e-Mobilität nur schwer durchsetzen können, ist Schober sicher. Die Kapazitäten der Batterien, die Ladezeiten sowie die Infrastruktur für elektrische Zapfsäulen braucht nicht nur viel Geduld, sondern auch ein Umdenken der Gesellschaft. „Dann dauert das Paket von Stockholm nach Istanbul nicht drei Tage, sondern eine Woche.“ Für den Flug- und Schiffverkehr wären e-fuels durchaus denkbar, aber da gibt es andere Technologien, wie hydrierte Pflanzenöle oder Methanol, die große Hoffnungsträger für diese Branche sind.

created by Konstantin Tzivanopoulos

Related news

Chemical Christmas show at the University of Graz: An explosive evening at the Schauspielh

At the beginning of December, the University of Graz transformed the theater into a laboratory: as part of “Chemical Life,” teacher training students staged a chemical Christmas show for Styrian school classes—complete with ethanol rockets, nitrogen snow, and glowing effects. An evening designed to inspire interest in studying chemistry.

Train by train: Koralm railway accelerates exchange between the Universities

Lectures at the University of Klagenfurt in the morning, seminars at the University of Graz in the afternoon: Austria's longest tunnel and a journey time of around 45 minutes make it easy. The Koralm railway increases the speed of networking between the two university locations. The collaboration builds on existing cooperation - for example in the areas of teacher training, Slavic studies and as employers, the universities are well coordinated.

On the trail of the Big Bang: University of Graz receives 1.5 million euros for doctoral programmes

The Austrian Science Fund FWF has selected the Doctoral Programme in Theoretical Particle Physics at the University of Graz for funding from the Doc.funds. Six young scientists will be funded for 3.5 years. They will gain fundamentally new insights into the origins of the world.

From trans women and knee prostheses: sports science prizes awarded

Walking better with a prosthesis, successfully getting rid of excess weight, training more effectively, more fairness for trans people in sport: these were the topics addressed by the students at the University of Graz who were awarded the sports science prizes for their Master's theses on 3 December 2025.

Begin of page section:
Additional information:

University of Graz
Universitaetsplatz 3
8010 Graz
Austria
  • Contact
  • Web Editors
  • Moodle
  • UNIGRAZonline
  • Imprint
  • Data Protection Declaration
  • Accessibility Declaration
Weatherstation
Uni Graz

End of this page section. Go to overview of page sections

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:

End of this page section. Go to overview of page sections