Begin of page section:
Page sections:

  • Go to contents (Accesskey 1)
  • Go to position marker (Accesskey 2)
  • Go to main navigation (Accesskey 3)
  • Go to sub navigation (Accesskey 4)
  • Go to additional information (Accesskey 5)
  • Go to page settings (user/language) (Accesskey 8)
  • Go to search (Accesskey 9)

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
Page settings:

English en
Deutsch de
Search
Login

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
Search:

Search for details about Uni Graz
Close

End of this page section. Go to overview of page sections


Search

Begin of page section:
Main navigation:

Page navigation:

  • University

    University
    • About the University
    • Organisation
    • Faculties
    • Library
    • Working at University of Graz
    • Campus
    Developing solutions for the world of tomorrow - that is our mission. Our students and our researchers take on the great challenges of society and carry the knowledge out.
  • Research Profile

    Research Profile
    • Our Expertise
    • Research Questions
    • Research Portal
    • Promoting Research
    • Research Transfer
    • Ethics in Research
    Scientific excellence and the courage to break new ground. Research at the University of Graz creates the foundations for making the future worth living.
  • Studies

    Studies
    • Prospective Students
    • Students
  • Community

    Community
    • International
    • Location
    • Research and Business
    • Alumni
    The University of Graz is a hub for international research and brings together scientists and business experts. Moreover, it fosters the exchange and cooperation in study and teaching.
  • Spotlight
Topics
  • Our digital Advent calendar
  • Sustainable University
  • Researchers answer
  • Work for us
Close menu

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
You are here:

University of Graz News dIGITAL im Netz

End of this page section. Go to overview of page sections

Thursday, 14 November 2019

dIGITAL im Netz

Informationskompetenz ist das A und O einer guten Ausbildung. Ein MOOC in sechs Sprachen soll nun das Wissen stillen. Foto: Pixabay/Gerd Altmann

Informationskompetenz ist das A und O einer guten Ausbildung. Ein MOOC in sechs Sprachen soll nun das Wissen stillen. Foto: Pixabay/Gerd Altmann

MOOC zur Förderung der Informationskompetenz in sechs Sprachen. Uni Graz leitete die Entwicklung, PartnerInnen aus dem europäischen Raum waren mit im Boot

Vielen InternetnutzerInnen ist das Problem bestens bekannt: Man sucht mit einer gängigen Suchmaschine nach einem Begriff und wird mit zahlreichen Ergebnissen konfrontiert, nur nicht mit dem, was man eigentlich gesucht hatte. Oder man findet zwar eine Antwort, ist sich aber nicht sicher wie vertrauenswürdig diese ist, denkt hier vielleicht sogar an „Fake News“. Die Fähigkeiten Informationen zu finden, verwalten, erstellen und bewerten wird als Informationskompetenz bezeichnet.

Auch bei der Generation digital oder auch Digital Natives genannt, können sich Lücken in der Informationskompetenz einschleichen; die Fähigkeiten gehören also ausgebaut und erschlossen. Eine Variante sich diese anzueignen, kann über Massive Open Online Courses (MOOCs) geschehen. Dieses Format wurde 2008 geprägt und erlebte in den vergangenen Jahren einen regelrechten Boom. Hierbei wird ein Kurs mit einer unbegrenzten Teilnehmerzahl und ohne formale Zugangsvoraussetzungen rein online angeboten – und noch dazu kostenlos. Der Vorteil liegt klar auf der Hand: Dieses Kursformat kann jederzeit und ortsunabhängig absolviert werden. Die einzige Voraussetzung ist ein Gerät mit Internetzugang.

Unter der Leitung von Stefan Dreisiebner vom Institut für Informationswissenschaft und Wirtschaftsinformatik an der Karl-Franzens-Universität Graz wurde in den vergangenen drei Jahren gemeinsam mit sechs Partnerinstitutionen aus Deutschland, Großbritannien, Spanien, Slowenien und Kroatien ein derartiger MOOC zur Förderung der Informationskompetenz entwickelt.

Dieses Projekt mit dem Titel „Information Literacy Online“ wurde im Rahmen der Erasmus+ Strategischen Partnerschaften in der Hochschulbildung von der Europäischen Union mitfinanziert. „Inhaltlich ist dieser MOOC auf Studierende, insbesondere zu Beginn ihres Studiums, ausgerichtet. Aber die Inhalte sind für alle Bevölkerungsgruppen interessant“, erklärt Dreisiebner. Der Kurs beginnt mit einer allgemeinen Einführung in die Informationslandschaft, geht über zum Prozess der Informationsrecherche und der richtigen Formulierung von Suchbegriffen bis hin zur kritischen Informationsbewertung. Ergänzt werden die theoretischen Teile mit zahlreichen Übungsaufgaben, kurzen Quiz und einen interaktiven Wissenstest.

Das Besondere an diesem Projekt ist, dass der MOOC in sechs verschiedenen Sprachen entwickelt wurde: Er steht in Deutsch, Englisch, Spanisch, Katalanisch, Slowenisch und Kroatisch zur Verfügung. lockern den Kurs auf. Die Inhalte wurden unter Verwendung einer offenen CC-BY Lizenz veröffentlicht und können somit in die eigene Lehre eingebunden oder dafür adaptiert werden.

Nähere Informationen hier

Stefan Dreisiebner vom Institut für Informationswissenschaft und Wirtschaftsinformatik war maßgeblich an der Entwicklung dieses Online-Kurses beteiligt. Foto: Uni Graz/Tzivanopoulos
Stefan Dreisiebner vom Institut für Informationswissenschaft und Wirtschaftsinformatik war maßgeblich an der Entwicklung dieses Online-Kurses beteiligt. Foto: Uni Graz/Tzivanopoulos
created by Konstantin Tzivanopoulos

Related news

Semester abroad without barriers: University of Graz wins award for promoting inclusion

The University of Graz has been awarded the Internationalization Award for its new inclusion initiative. Students with fewer opportunities now also receive financial support for their semester abroad outside Europe.

Fair distribution: Researchers determine just greenhouse gas budgets for all EU regions

Ten years ago, on 12 December 2015, the Paris Climate Agreement was signed at the UN Climate Conference. In order to limit global warming to well below two degrees, only a certain amount of CO2 may be emitted worldwide. While the focus was originally on national emission targets, more than 200 subnational regions and almost 300 cities have now adopted their own targets. But how many emissions are they fairly entitled to? Researchers at the University of Graz have now developed transparent criteria for fair distribution at the subnational level for the first time and determined corresponding greenhouse gas budgets for all European regions. The paper was published today in the scientific journal Nature Communications.

Chemical Christmas show at the University of Graz: An explosive evening at the Schauspielh

At the beginning of December, the University of Graz transformed the theater into a laboratory: as part of “Chemical Life,” teacher training students staged a chemical Christmas show for Styrian school classes—complete with ethanol rockets, nitrogen snow, and glowing effects. An evening designed to inspire interest in studying chemistry.

Train by train: Koralm railway accelerates exchange between the Universities

Lectures at the University of Klagenfurt in the morning, seminars at the University of Graz in the afternoon: Austria's longest tunnel and a journey time of around 45 minutes make it easy. The Koralm railway increases the speed of networking between the two university locations. The collaboration builds on existing cooperation - for example in the areas of teacher training, Slavic studies and as employers, the universities are well coordinated.

Begin of page section:
Additional information:

University of Graz
Universitaetsplatz 3
8010 Graz
Austria
  • Contact
  • Web Editors
  • Moodle
  • UNIGRAZonline
  • Imprint
  • Data Protection Declaration
  • Accessibility Declaration
Weatherstation
Uni Graz

End of this page section. Go to overview of page sections

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:

End of this page section. Go to overview of page sections