Begin of page section:
Page sections:

  • Go to contents (Accesskey 1)
  • Go to position marker (Accesskey 2)
  • Go to main navigation (Accesskey 3)
  • Go to sub navigation (Accesskey 4)
  • Go to additional information (Accesskey 5)
  • Go to page settings (user/language) (Accesskey 8)
  • Go to search (Accesskey 9)

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
Page settings:

English en
Deutsch de
Search
Login

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
Search:

Search for details about Uni Graz
Close

End of this page section. Go to overview of page sections


Search

Begin of page section:
Main navigation:

Page navigation:

  • University

    University
    • About the University
    • Organisation
    • Faculties
    • Library
    • Working at University of Graz
    • Campus
    Developing solutions for the world of tomorrow - that is our mission. Our students and our researchers take on the great challenges of society and carry the knowledge out.
  • Research Profile

    Research Profile
    • Our Expertise
    • Research Questions
    • Research Portal
    • Promoting Research
    • Research Transfer
    • Ethics in Research
    Scientific excellence and the courage to break new ground. Research at the University of Graz creates the foundations for making the future worth living.
  • Studies

    Studies
    • Prospective Students
    • Students
  • Community

    Community
    • International
    • Location
    • Research and Business
    • Alumni
    The University of Graz is a hub for international research and brings together scientists and business experts. Moreover, it fosters the exchange and cooperation in study and teaching.
  • Spotlight
Topics
  • Our digital Advent calendar
  • Sustainable University
  • Researchers answer
  • Work for us
Close menu

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
You are here:

University of Graz News Die Sprache und die grauen Zellen

End of this page section. Go to overview of page sections

Friday, 12 January 2018

Die Sprache und die grauen Zellen

Wie Lernen in einer Fremdsprache und das Lehren einer Fremdsprache gelingen können, erforschen AnglistInnen der Uni Graz. Foto: iStock/skynesher

Wie Lernen in einer Fremdsprache und das Lehren einer Fremdsprache gelingen können, erforschen AnglistInnen der Uni Graz. Foto: iStock/skynesher

Die Psychologie der Lehrenden steht im Mittelpunkt des neu erschienen Buchs von Sarah Mercer und Achilleas Kostoulas. Cover: Multilingual Matters

Die Psychologie der Lehrenden steht im Mittelpunkt des neu erschienen Buchs von Sarah Mercer und Achilleas Kostoulas. Cover: Multilingual Matters

Was in den Gehirnen von Lehrenden vorgeht und unter welchen sprachlichen Voraussetzungen Kinder am besten lernen, haben AnglistInnen der Uni Graz erforscht.

Worauf Lehrende beim Vermitteln einer Fremdsprache achten müssen, was in ihren Köpfen vorgeht und welche Methoden sie anwenden können: Diesen Fragen widmet sich das soeben im Verlag Multilingual Matters erschienene Buch „Language Teacher Psychology“, herausgegeben von den beiden AnglistInnen Sarah Mercer und Achilleas Kostoulas. Es ist eines der wenigen wissenschaftlichen Werke, das sich mit der Perspektive der Lehrenden auseinandersetzt, und berücksichtigt einige völlig neue Forschungsansätze.
Mercer und Kostoulas beschäftigen sich in ihrer Arbeit mit der Psychologie des Sprachenlernens und -lehrens sowie mit Fachdidaktik.
zum Buch

Welche sprachlichen Voraussetzungen Kinder benötigen, um überhaupt gut lernen zu können, hat Elizabeth Erling erforscht, seit Semesterbeginn Professorin für Fachdidaktik am Institut für Anglistik. Mit einem Team an ihrer früheren Arbeitsstelle, der Open University in England, hat sie den englischsprachigen Unterricht an Schulen in Ghana und Indien beobachtet und analysiert, mit welchen Hürden Kinder zu kämpfen haben, wenn sie in einer schwer verständlichen Sprache lernen sollen, beziehungsweise Wege aufgezeigt, um Beeinträchtigungen zu vermeiden. „Unsere Ergebnisse sind auch auf SchülerInnen in Österreich mit nicht-deutscher Muttersprache anwendbar“, betont Erling. Sie bestätigen außerdem einmal mehr, dass das Beherrschen der Muttersprache das Um und Auf ist, um eine weitere Sprache erwerben zu können.
Die Forschungsergebnisse werden in einem Blog präsentiert.


created by Dagmar Eklaude

Related news

Chemical Christmas show at the University of Graz: An explosive evening at the Schauspielh

At the beginning of December, the University of Graz transformed the theater into a laboratory: as part of “Chemical Life,” teacher training students staged a chemical Christmas show for Styrian school classes—complete with ethanol rockets, nitrogen snow, and glowing effects. An evening designed to inspire interest in studying chemistry.

Train by train: Koralm railway accelerates exchange between the Universities

Lectures at the University of Klagenfurt in the morning, seminars at the University of Graz in the afternoon: Austria's longest tunnel and a journey time of around 45 minutes make it easy. The Koralm railway increases the speed of networking between the two university locations. The collaboration builds on existing cooperation - for example in the areas of teacher training, Slavic studies and as employers, the universities are well coordinated.

On the trail of the Big Bang: University of Graz receives 1.5 million euros for doctoral programmes

The Austrian Science Fund FWF has selected the Doctoral Programme in Theoretical Particle Physics at the University of Graz for funding from the Doc.funds. Six young scientists will be funded for 3.5 years. They will gain fundamentally new insights into the origins of the world.

From trans women and knee prostheses: sports science prizes awarded

Walking better with a prosthesis, successfully getting rid of excess weight, training more effectively, more fairness for trans people in sport: these were the topics addressed by the students at the University of Graz who were awarded the sports science prizes for their Master's theses on 3 December 2025.

Begin of page section:
Additional information:

University of Graz
Universitaetsplatz 3
8010 Graz
Austria
  • Contact
  • Web Editors
  • Moodle
  • UNIGRAZonline
  • Imprint
  • Data Protection Declaration
  • Accessibility Declaration
Weatherstation
Uni Graz

End of this page section. Go to overview of page sections

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:

End of this page section. Go to overview of page sections