Begin of page section:
Page sections:

  • Go to contents (Accesskey 1)
  • Go to position marker (Accesskey 2)
  • Go to main navigation (Accesskey 3)
  • Go to sub navigation (Accesskey 4)
  • Go to additional information (Accesskey 5)
  • Go to page settings (user/language) (Accesskey 8)
  • Go to search (Accesskey 9)

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
Page settings:

English en
Deutsch de
Search
Login

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
Search:

Search for details about Uni Graz
Close

End of this page section. Go to overview of page sections


Search

Begin of page section:
Main navigation:

Page navigation:

  • University

    University
    • About the University
    • Organisation
    • Faculties
    • Library
    • Working at University of Graz
    • Campus
    Developing solutions for the world of tomorrow - that is our mission. Our students and our researchers take on the great challenges of society and carry the knowledge out.
  • Research Profile

    Research Profile
    • Our Expertise
    • Research Questions
    • Research Portal
    • Promoting Research
    • Research Transfer
    • Ethics in Research
    Scientific excellence and the courage to break new ground. Research at the University of Graz creates the foundations for making the future worth living.
  • Studies

    Studies
    • Prospective Students
    • Students
  • Community

    Community
    • International
    • Location
    • Research and Business
    • Alumni
    The University of Graz is a hub for international research and brings together scientists and business experts. Moreover, it fosters the exchange and cooperation in study and teaching.
  • Spotlight
Topics
  • Our digital Advent calendar
  • Sustainable University
  • Researchers answer
  • Work for us
Close menu

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
You are here:

University of Graz News Barrieren abbauen

End of this page section. Go to overview of page sections

Tuesday, 11 July 2017

Barrieren abbauen

Sabine Schmölzer-Eibinger, Leiterin des Fachdidaktikzentrums der Geisteswissenschaftlichen Fakultät, eröffnete die 20. Grazer Tagung zur Sprachdidaktik. Foto: Uni Graz

Sabine Schmölzer-Eibinger, Leiterin des Fachdidaktikzentrums der Geisteswissenschaftlichen Fakultät, eröffnete die 20. Grazer Tagung zur Sprachdidaktik. Foto: Uni Graz

Tagung an der Uni Graz beleuchtete Bedeutung von qualitätsvollem Sprachunterricht

„Mit Sprache Grenzen überwinden“ lautete der Titel der 20. Grazer Tagung Deutsch als Fremd-/Zweitsprache & Sprachdidaktik, die das Fachdidaktikzentrum der Geisteswissenschaftlichen Fakultät kürzlich veranstaltete. Mehr als hundert TeilnehmerInnen aus Deutschland, Österreich und der Schweiz erhielten Einblick in die aktuellsten Forschungen über das Sprachenlernen und -lehren im Kontext von Flucht und Migration. Als besonders bedeutsame Themen wurden etwa neu zugewanderte Kinder und Jugendliche als QuereinsteigerInnen in der Schule, Übergangsklassen sowie die Professionalisierung von Lehrkräften und Ehrenamtlichen behandelt.

Beziehungsarbeit
Den Eröffnungsvortrag hielt Verena Plutzar von der Universität Wien zum Thema Sprachenlernen nach der Flucht. Dabei ging sie auf die psychologischen Prozesse ein, die durch Fluchterfahrungen in Gang gesetzt werden können, und diskutierte ihre Implikationen für den Unterricht. Spracherwerb setze einen gelungenen Beziehungsaufbau zu den SprecherInnen des Deutschen voraus.
Mehrsprachigkeitsforscherin Katharina Brizić von der Universität Freiburg referierte zum Thema Sprachenbiographische Kompetenz für Lehrende. Sie verwies darauf, dass sich SchülerInnen mit Erfahrungen von Ungleichheit, Flucht und Gewalt in der Klasse in ganz spezifischer Weise hörbar machen. Die größte Herausforderung für Lehrkräfte bestünde darin, diese Stimmen wahrzunehmen und aufzufangen.

created by Dagmar Eklaude

Related news

Chemical Christmas show at the University of Graz: An explosive evening at the Schauspielh

At the beginning of December, the University of Graz transformed the theater into a laboratory: as part of “Chemical Life,” teacher training students staged a chemical Christmas show for Styrian school classes—complete with ethanol rockets, nitrogen snow, and glowing effects. An evening designed to inspire interest in studying chemistry.

Train by train: Koralm railway accelerates exchange between the Universities

Lectures at the University of Klagenfurt in the morning, seminars at the University of Graz in the afternoon: Austria's longest tunnel and a journey time of around 45 minutes make it easy. The Koralm railway increases the speed of networking between the two university locations. The collaboration builds on existing cooperation - for example in the areas of teacher training, Slavic studies and as employers, the universities are well coordinated.

On the trail of the Big Bang: University of Graz receives 1.5 million euros for doctoral programmes

The Austrian Science Fund FWF has selected the Doctoral Programme in Theoretical Particle Physics at the University of Graz for funding from the Doc.funds. Six young scientists will be funded for 3.5 years. They will gain fundamentally new insights into the origins of the world.

From trans women and knee prostheses: sports science prizes awarded

Walking better with a prosthesis, successfully getting rid of excess weight, training more effectively, more fairness for trans people in sport: these were the topics addressed by the students at the University of Graz who were awarded the sports science prizes for their Master's theses on 3 December 2025.

Begin of page section:
Additional information:

University of Graz
Universitaetsplatz 3
8010 Graz
Austria
  • Contact
  • Web Editors
  • Moodle
  • UNIGRAZonline
  • Imprint
  • Data Protection Declaration
  • Accessibility Declaration
Weatherstation
Uni Graz

End of this page section. Go to overview of page sections

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:

End of this page section. Go to overview of page sections