Begin of page section:
Page sections:

  • Go to contents (Accesskey 1)
  • Go to position marker (Accesskey 2)
  • Go to main navigation (Accesskey 3)
  • Go to sub navigation (Accesskey 4)
  • Go to additional information (Accesskey 5)
  • Go to page settings (user/language) (Accesskey 8)
  • Go to search (Accesskey 9)

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
Page settings:

English en
Deutsch de
Search
Login

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
Search:

Search for details about Uni Graz
Close

End of this page section. Go to overview of page sections


Search

Begin of page section:
Main navigation:

Page navigation:

  • University

    University
    • About the University
    • Organisation
    • Faculties
    • Library
    • Working at University of Graz
    • Campus
    Developing solutions for the world of tomorrow - that is our mission. Our students and our researchers take on the great challenges of society and carry the knowledge out.
  • Research Profile

    Research Profile
    • Our Expertise
    • Research Questions
    • Research Portal
    • Promoting Research
    • Research Transfer
    • Ethics in Research
    Scientific excellence and the courage to break new ground. Research at the University of Graz creates the foundations for making the future worth living.
  • Studies

    Studies
    • Prospective Students
    • Students
  • Community

    Community
    • International
    • Location
    • Research and Business
    • Alumni
    The University of Graz is a hub for international research and brings together scientists and business experts. Moreover, it fosters the exchange and cooperation in study and teaching.
  • Spotlight
Topics
  • Our digital Advent calendar
  • Sustainable University
  • Researchers answer
  • Work for us
Close menu

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
You are here:

University of Graz News Lesen und Rechnen: Grazer Forscherin klärt Zusammenhänge beim Lernen

End of this page section. Go to overview of page sections

Tuesday, 16 May 2023

Lesen und Rechnen: Grazer Forscherin klärt Zusammenhänge beim Lernen

Kinder lesen Bücher im Freien

Die Lernerfolge bei Lesen und Rechnen hängen zusammen. Die Hintergründe klärt nun eine aktuelle Studie der Universität Graz. Foto: WavebreakmediaMicro stock.adobe.com

Die PIRLS-Studie hat gezeigt, dass die Leseleistung bei Kindern nach der Pandemie gesunken ist. Durchaus bedenklich, da es einen Zusammenhang beim Erlernen von Lesen und Rechnen gibt. Eine neue Studie gibt Einblick in die Hintergründe dieser Ko-Entwicklung.

Rechnen und Lesen sind entscheidend für das soziale und wirtschaftliche Fortkommen von Menschen. Beim Erlernen dieser Grundfertigkeiten gibt es bereits gut belegte Zusammenhänge. Die genauen Hintergründe der Ko-Entwicklung hat Karin Landerl, Psychologie-Professorin an der Universität Graz, erforscht.

Dabei wurden 885 deutschsprachige Kinder vor und nach Beginn der Einschulung untersucht. Der Lernfortschritt wurde dann jeweils zu Beginn und Ende der zweiten Klasse gemessen. Eine gute Entwicklung beim Lesen hatten Kinder, die bereits gute Kenntnisse über Laute und Buchstaben hatten. Beim Rechnen hilft hingegen ein Verständnis von verschiedenen Größen und die Kenntnis des Zahlensystems. Einen Einfluss auf beide Bereiche hat auch die Fähigkeit der Kinder, Zahlen und Objekte schnell zu benennen.

Die Ergebnisse der Studie geben einen wichtigen Hintergrund, um die Verbindungen und Unterschiede zwischen Lese- und Rechenleistungen zu erklären.

Publikation: A-B-3—Associations and dissociations of reading and arithmetic: Is domain-specific prediction outdated? https://doi.org/10.1371/journal.pone.0285437

 

created by Roman Vilgut

Related news

Semester abroad without barriers: University of Graz wins award for promoting inclusion

The University of Graz has been awarded the Internationalization Award for its new inclusion initiative. Students with fewer opportunities now also receive financial support for their semester abroad outside Europe.

"Sprechen mit dem Tablet, lesen mit den Händen: Die vielfältigen Möglichkeiten von assistierenden Technologien"

Ausgezeichnete Fachdidaktik: Wie lernen SchülerInnen die Qualität ihrer Texte besser einzuschätzen?

Gehirnregionen: Menschen rechnen verschieden

Dass Menschen beim Rechnen unterschiedliche Gehirnregionen aktivieren, hat nun Psychologin Anja Ischebeck erforscht: Während manche über das Sprachzentrum rechnen, benutzen andere das Zentrum für die Bearbeitung visueller Informationen.

Begin of page section:
Additional information:

University of Graz
Universitaetsplatz 3
8010 Graz
Austria
  • Contact
  • Web Editors
  • Moodle
  • UNIGRAZonline
  • Imprint
  • Data Protection Declaration
  • Accessibility Declaration
Weatherstation
Uni Graz

End of this page section. Go to overview of page sections

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:

End of this page section. Go to overview of page sections