Begin of page section:
Page sections:

  • Go to contents (Accesskey 1)
  • Go to position marker (Accesskey 2)
  • Go to main navigation (Accesskey 3)
  • Go to sub navigation (Accesskey 4)
  • Go to additional information (Accesskey 5)
  • Go to page settings (user/language) (Accesskey 8)
  • Go to search (Accesskey 9)

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
Page settings:

English en
Deutsch de
Search
Login

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
Search:

Search for details about Uni Graz
Close

End of this page section. Go to overview of page sections


Search

Begin of page section:
Main navigation:

Page navigation:

  • University

    University
    • About the University
    • Organisation
    • Faculties
    • Library
    • Working at University of Graz
    • Campus
    Developing solutions for the world of tomorrow - that is our mission. Our students and our researchers take on the great challenges of society and carry the knowledge out.
  • Research Profile

    Research Profile
    • Our Expertise
    • Research Questions
    • Research Portal
    • Promoting Research
    • Research Transfer
    • Ethics in Research
    Scientific excellence and the courage to break new ground. Research at the University of Graz creates the foundations for making the future worth living.
  • Studies

    Studies
    • Prospective Students
    • Students
  • Community

    Community
    • International
    • Location
    • Research and Business
    • Alumni
    The University of Graz is a hub for international research and brings together scientists and business experts. Moreover, it fosters the exchange and cooperation in study and teaching.
  • Spotlight
Topics
  • Our digital Advent calendar
  • Sustainable University
  • Researchers answer
  • Work for us
Close menu

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
You are here:

University of Graz News Forschung für junge Köpfe

End of this page section. Go to overview of page sections

Thursday, 03 August 2017

Forschung für junge Köpfe

Das Kicken erfordert komplexe Bewegungsabläufe. Wie man diese nach Krankheit oder Unfall wieder erlernen kann, beschreibt Silvia Kober in einem Forschungsmagazin für Kinder. Foto: Pixabay

Das Kicken erfordert komplexe Bewegungsabläufe. Wie man diese nach Krankheit oder Unfall wieder erlernen kann, beschreibt Silvia Kober in einem Forschungsmagazin für Kinder. Foto: Pixabay

Psychologin Silvia Kober erklärt wissenschaftliche Erkenntnis für Kinder

Menschen, die eine Extremität verloren haben, können mit Kraft ihrer Gedanken eine Prothese steuern. Die Entwicklung einer Hirn-Computer-Schnittstelle und der weiteren nötigen technischen Ausstattung hat vor einigen Jahren für Furore gesorgt. Das Vorstellungsvermögen kann auch umgekehrt helfen, wenn motorische Regionen im Gehirn etwa bei einem Unfall verletzt wurden. Wie das funktioniert, hat Silvia Kober in der Fachzeitschrift Frontiers for Young Minds beschrieben.
„Wenn man beispielsweise einen Ball kickt, werden Areale aktiviert, die für das Planen, Koordinieren und Ausführen von Bewegungen zuständig sind“, beschreibt Kober. Dieselben Hirnregionen werden auch beansprucht, wenn man sich die Abläufe nur vorstellt. Nach einer Kopfverletzung muss man unter Umständen mithilfe von Physiotherapie bestimmte Bewegungen neu erlernen. Stellt man sich zusätzlich zu den Trainingseinheiten die Gebärden vor, fördert das die Erholung. Die Gedanken können also verletzte Regionen aktivieren und somit helfen, die motorischen Funktionen zu verbessern”, schildert Kober.

Frontiers for Young Minds ist ein Open-Access-Journal, das von Kindern für Kinder herausgegeben wird und ein besseres Verständnis naturwissenschaftlicher beziehungsweise gesundheitlicher Themen fördern soll. Die qualitätsvollen Beiträge der ForscherInnen werden von den Jungen beurteilt und ausgewählt.

zum Artikel

created by Dagmar Eklaude

Related news

Chemical Christmas show at the University of Graz: An explosive evening at the Schauspielh

At the beginning of December, the University of Graz transformed the theater into a laboratory: as part of “Chemical Life,” teacher training students staged a chemical Christmas show for Styrian school classes—complete with ethanol rockets, nitrogen snow, and glowing effects. An evening designed to inspire interest in studying chemistry.

Train by train: Koralm railway accelerates exchange between the Universities

Lectures at the University of Klagenfurt in the morning, seminars at the University of Graz in the afternoon: Austria's longest tunnel and a journey time of around 45 minutes make it easy. The Koralm railway increases the speed of networking between the two university locations. The collaboration builds on existing cooperation - for example in the areas of teacher training, Slavic studies and as employers, the universities are well coordinated.

On the trail of the Big Bang: University of Graz receives 1.5 million euros for doctoral programmes

The Austrian Science Fund FWF has selected the Doctoral Programme in Theoretical Particle Physics at the University of Graz for funding from the Doc.funds. Six young scientists will be funded for 3.5 years. They will gain fundamentally new insights into the origins of the world.

From trans women and knee prostheses: sports science prizes awarded

Walking better with a prosthesis, successfully getting rid of excess weight, training more effectively, more fairness for trans people in sport: these were the topics addressed by the students at the University of Graz who were awarded the sports science prizes for their Master's theses on 3 December 2025.

Begin of page section:
Additional information:

University of Graz
Universitaetsplatz 3
8010 Graz
Austria
  • Contact
  • Web Editors
  • Moodle
  • UNIGRAZonline
  • Imprint
  • Data Protection Declaration
  • Accessibility Declaration
Weatherstation
Uni Graz

End of this page section. Go to overview of page sections

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:

End of this page section. Go to overview of page sections